Agricultura bio – a afacere care transforma corporatistii in antreprenori

intreprinzatorii agriculturii bioAgricultura bio este o afacere care face cu ochii tot mai multor corporatisti si profesionisti din varii domenii. Unii dintre ei pornesc business-uri bio plecand de la dorinta de a cauta gusturile din copilarie sau linistea vietii rurale, dar ajung la un stil de viata si la o sursa importanta de venit.

Business Magazin a cautat mai multi astfel de oameni cu care a vorbit si a incercat sa afle ce i-a determinat sa renunte la munca in corporatie pentru a face agricultura la tara.

L-am intalnit pe Matei Dumitrescu, unul dintre cei patru fondatori ai afacerii Cosul de legume, in biroul din cadrul centrului de afaceri Bucharest HUB, unde isi intampina de cele mai multe ori clientii si partenerii. Tot acolo ajung si multe dintre cosurile cu legume si fructe vandute prin intermediul site-ului, SMS-urilor sau telefoanelor. Matei Dumitrescu este responsabil de partea de business to business, colegul lui, Andrei Barbu, fost IT-ist, se ocupa de productia de pe terenul din Valea Macrisului, iar sotiile lor, psiholog si arhitect, gestioneaza marketingul, comunicarea si relatiile cu clientii.

„Experienta fiecaruia dintre noi a intervenit la un moment dat: cu ajutorul lui Andrei Barbu am dezvoltat site-ul si urmarirea livrarilor in sistem, sotia sa, Alexandra, de profe-sie arhitect, a intervenit cand a venit vorba de dezvoltarea solariilor si a halei de depozitare, iar Sabina, sotia mea, psiholog, face cursuri de parenting unde nu vorbeste doar despre educatia, ci si despre hrana copiilor, identificand astfel nevoile consu-matorilor preocupati de sanatatea lor”, explica Matei Dumitrescu modul cum pregatirea din varii domenii ajuta si in agricultura.

Ideea afacerii Cosul de legume a venit in 2011, cand Andrei si Alexandra Barbu au inceput sa caute produse sanatoase pentru fetita lor. „Nu aveam de unde sa procuram mancarea sanatoasa, asa ca am decis sa ne-o facem singuri”, este ex-plicatia simpla a lui Dumitrescu, care i s-a alaturat lui Barbu in 2012, odata cu cresterea cererii pentru legumele cultivate in sistem ecologic. In prezent, cele doua familii cultiva la ferma lor de 16 hectare din Valea Macrisului, in apropiere de orasul Urziceni, legume si fructe in sistem ecologic, printre care si sfecla elvetiana, rosii mov sau morcovi galbeni si albi, varza furajera. Pe un teren de circa doua hectare din zona Cheile Oltetului cultiva cartofi, iar in apropiere de Bucuresti au si un mic depozit de logistica, de unde fac livrarile.

Legumelor si fructelor li se adauga ouale si carnea de la cateva sute de gaini, aflate tot la ferma de pe Valea Macrisului. Lucreaza insa si cu mai multe ferme partenere – unele cu certificare ecologica definitiva, altele in conversie, de la diverse organisme de certificare. Produsele sunt vandute prin intermediul site-ului, pe baza de comanda sau abonament saptamanal: clientii isi primesc cosul proaspat, in fiecare marti si sambata, chiar la usa lor sau in cele circa 30 de centre partenere.

In total, cele doua familii au investit in afacere circa 50.000 de euro. Datorita cererii mari, au inceput sa colaboreze si cu alte ferme, subcontractori, care investesc partial banii proprii in ferma de legume. Break-even-ul a fost atins astfel anul trecut, cand afacerea a ajuns la venituri de 100.000 de euro, iar perspectivele sunt pozitive si pentru anul in curs.”Am vandut abonamente prepaid in luna martie cat aproape toata cifra de afaceri din legume de anul trecut”, argumenteaza Dumitrescu, care a primit in avans plata pentru costurile viitoare.

Comanda medie in magazinul cosuldelegume.ro este de 78,30 de lei, iar cei mai multi clienti sunt mame tinere, potrivit lui Dumitrescu. Anul trecut au avut circa 5.000 de livrari, iar unii dintre clienti, potrivit lui Dumitrescu, au cumparat produse proas-pete chiar si in valoare de 1.000 de euro. In afara de cele cateva sute de clienti stabili, compania lucreaza si cu restaurante (Violeta’s Kitchen, Cafe Verona), centre de afaceri (Bucharest HUB), gradinite, scoli (British School of Bucharest) sau sali de fitness.

Parteneriatele si vanzarile catre consumatorii finali sunt echilibrate, avand fiecare o proportie de 50% din afacere. Matei Dumitrescu este de parere ca nu e nevoie de pregatire pentru a-ti incepe o afacere in agricultura si gaseste mai folositoare experienta din domenii care, aparent, nu au puncte in comun cu „viata la tara”. „Noi am pornit de la coada la cap: aveam multe cunostinte, networking dezvoltat, prieteni care ne-au indrumat catre alti clienti si catre nevoile lor.” Daca el este in continuare implicat in alte afaceri, precum turismul si marketingul, Andrei Barbu a renuntat cu totul la munca dintr-o multinationala IT pen-tru a se dedica businessului cu legume.

Acum, in loc sa isi petreaca zilele scriind cod, ajunge sa isi petreaca si noptile su-praveghind productia de legume de pe Valea Macrisului cand temperaturile sunt foarte scazute. In afara de cele doua familii, numarul angajatilor variaza in functie de sezon si poate ajunge la 30 de persoane in perioada de maxima productivitate si in-clude atat personalul care se ocupa de livrari, cat si lucratorii temporari de pe campul din zona Baraganului.

Citeste materialul integral pe BusinessMagazin.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *