Antreprenorii creativi au sansa unui startup indraznet la Iasi

creativityOana Filip este o ieseanca de 26 de ani, cofondator Creative Coffe, parte a Creative Coffee Worldwide. De trei ani, 12 orase din tara si din afara ei, aduna idei si oameni dispusi sa isi largeasca orizonturile si deschisi la schimbarile societatii actuale. Tanara absolventa de Comunicare si Relatii Publice la Universitatea Al. I Cuza din Iasi, impreuna cu echipa ei, a raspandit deja ideea in Europa, America si Australia. Prin urmare, a inceput un demers pe viata care implica asumarea unei mari responsabilitati.

Incurajezi oamenii creativi sa isi spuna povestea si sa o faca reala, dar care este povestea Oanei Filip?

Oana Filip: Sunt un freelancer care a purtat multe palarii deasupra capului, in ultimii cinci ani, iar in ultimul an si-a ales o singura palarie, Creative Coffee. Freelancing am facut in mai multe domenii, in special in zona de copywriting si platforme online, inca din timpul facultatii. Deocamdata, Creative Coffee e doar un startup, dar sper ca in 2-3 ani sa ajung sa traiesc din asta si sa renunt la freelancing, pentru ca e greu sa traiesti numai asa, desi acum nu mai am proiecte pe termen scurt, 3-4 luni, ci doar pe termen mai lung.

Cine te-a facut sa iti doresti sa te orientezi spre freelancing, spre antreprenoriat?

Am facut o facultate care mi s-a potrivit foarte bine, Comunicare si Relatii Publice de la Universitatea „Al.I.Cuza” si din anul doi m-am apucat sa scriu continut online, apoi am colaborat cu o agentie de advertising din Bucuresti. Mi se dadea bugetul si mi se spunea ce am de facut si am prins gustul.

 „ANTREPRENORIATUL E UN STIL DE VIATA”

 Pentru ca esti initiatoarea la Iasi a Creative Coffee, cum definesti tu creativitatea?

 Pentru mine creativitatea inseamna gasirea de solutii. Mi-a placut o definitie data de actrita Ana Ularu: „creativitatea este un muschi pe care toata lumea il are, dar pe care nu toata lumea il antreneaza.” Eu chiar si atunci cand nu am avut un job fix, nu m-am panicat, m-am conectat cu oameni prin alte parghii si am gasit tot timpul idei, proiecte si colaborari. Si, in plus, am facut si voluntariat din care am invatat foarte mult, pentru ca o activitate de acest gen construieste oamenii intr-un anumit fel.

Faci de 3 ani Creative Coffee la Iasi. Ce ai invatat in tot acest timp?

Fiind inconjurata de oameni mai mari ca mine, si ca varsta si ca experienta de viata si de lucru, am avut tot timpul pe langa mine mentori foarte valorosi care m-au ajutat sa invat, dar m-au si aruncat de multe ori in ocean, fara vesta de salvare, fara sa stiu sa inot, m-am maturizat. Dar, cu siguranta din toate proiectele pe care le-am avut pana acum, pana la 26 de ani, Creative Coffee ramane temelia. Am invatat ca antreprenoriatul e un stil de viata, ca perspectiva globala, desi infricosatoare, e plina de provocari faine si ca fara mentori nu se poate.

Si mentorii tai care ar fi?

In primul rand, Adriana Ursache, cofondator Creative Coffee, care mi-a fost mentor si cat a fost in tara si reuseste sa fie un mentor si o prietena foarte buna si de la distanta. Marius Ursache este si el pe lista mea de mentori. Pe toti cei de la care am invatat as putea sa ii numesc mentori, insa relatia in sine foarte apropiata este cea cu Adriana.

Pentru cei care nu stiu, care este spiritul Creative Coffee? 

Creative Coffee este o retea internationala prin care incercam sa inspiram si sa consolidam comunitati de antreprenori creativi. Asta nu inseamna ca organizam doar evenimente, e vorba si de experienta pe care o ai la evenimentul respectiv, de oamenii pe care ii cunosti, de networkig-ul de care ai parte si de conectarea acestor comunitati, pentru ca fiind un proiect international, Creative Coffe se intampla in peste 10 tari, noi incercam sa punem in legatura oamenii si sa facilitam tot felul de proiecte, colaborari intre ei.

Sunt oamenii din Iasi creativi, au nevoie de initiative cum este Creative Coffee?

Cu siguranta, altfel nu ne chinuiam noi 3 ani de zile, ne-am fi prins mai devreme ca trebuie sa ne lasam. Oamenii creativi din Iasi sunt foarte multi, desi nu stiam nici noi cat de multi cand am avut ideea. La prima editie au fost 22 de oameni. Am avut editii, doi ani mai tarziu, cu 120 de oameni. Deci, exista aici mult potential necunoscut si nevalorificat. Tocmai de aceea, rolul meu ca leader este sa cunosc oameni, sa le cunosc povestile si sa ii pun in legatura.

Raman oamenii creativi din Iasi aici sau migreaza spre alte zone?

Nu prea ma pricep eu la statistici, dar, sincer, din feelingul meu din ultimii ani cam raman. Isi doresc foarte mult sa realizeze ceva la nivel local.

Dar tu de ce ai ales sa ramai in Iasi?

De ce nu? Mie mi-a placut orasul dintotdeauna. Nu am avut dorinta de a pleca. Si chiar daca voi mai pleca pe perioade scurte, nu vreau sa schimb Iasiul ca loc de trait. Mie acest oras imi ofera ceea ce am nevoie.

„Cred ca povestile in sine ne ajuta sa intelegem mai bine lumea in care traim”

Ce presupune o intalnire Creative Coffee, cine poate participa si pe ce te axezi in organizare?

Pentru noi este foarte importanta audienta. Nu este vorba de un eveniment de masa. Audienta noastra este formata din antreprenori creativi sau oameni care lucreaza in zona creativa, in design, fashion, advertising, publishing, IT si care isi doresc sa se dezvolte in directia asta, sa isi construiasca startup-uri, care au nevoie de ajutor, care sunt constienti de faptul ca nu pot sa le faca pe toate singuri si vin la Creative Coffee in eventualitatea ca pot gasi colaboratori. Creative Coffee este un eveniment care are o structura destul de simpla: in prima parte avem un invitat, un speaker care ne povesteste din experienta lui si raspunde la intrebarile participantilor, iar apoi urmeaza partea de networking, oamenii stau acolo, se cunosc, fac schimb de idei. Eu, cunoscandu-i pe mare parte din oamenii care vin, stiu ce business au, ce probleme intampina, ii pun in legatura.

Au nevoie cei care vin la intalnirile Creative Coffee de discursuri motivationale din partea speakerilor?

Cred ca povestile in sine ne ajuta sa intelegem mai bine lumea in care traim, fie ca sunt spuse de un speaker priceput la discursurile publice, fie ca nu.

Cine sunt cei pe care te bazezi in activitatea ta de organizator al Creative Coffee?

Este o echipa implicata direct, in care intra Adriana Ursache si David Truong. Eu o coordonez, pentru simplul fapt ca cei doi sunt acum in Londra si au job-uri care momentan ii tin destul de mult ocupati. In afara de aceasta echipa, mai exista si organizatorii din fiecare oras, alti oameni apropiati de noi care ne dau feedback si ne ajuta sa imbunatatim ce este de imbunatatit.

Se mai organizeaza Creative Coffee si in alte orase din Romania?

Da, in Cluj, speram si in Bucuresti. Am avut o prima editie si la Brasov, insa colaboratorii de acolo nu mai pot sa se ocupe de acest eveniment, dar daca gasim pe cineva interesant o sa il sustinem.

Ce inseamna Creative Coffee pentru Iasi?

Cred ca e o buna oportunitate, mai ales pentru antreprenorii creativi, sa se cunoasca, sa se simta relaxati, in largul lor. Ma bucur, totusi, ca de la o editie la alta vin si oameni pe care nu ii cunosc si asta inseamna ca s-a marit cercul, chiar daca doar cu 5-10 persoane. As vrea sa mai spun ca abordarea asta globala e destul de provocatoare, e greu sa lucrezi cu oameni din culturi diferite. Momentan noi ne autosustinem, ne acoperim toate costurile administrative, logistice. Potentialul,insa e mult mai mare, de aceea noi si tratam Creative Coffee ca pe un startup.

„AS SCHIMBA ATITUDINEA LENESA, PASIVITATEA”

Care sunt satisfactiile unei munci ca cea pe care o faci tu?

Faptul ca invat permanent, ca am acces la niste oameni din culturi diferite, care vad lumea diferit. Asta este o provocare constanta la Creative Coffee, cum te adaptezi si cum iti livrezi discursul de la un continent la altul, pentru ca noi suntem si in America de Sud si in America de Nord si in Australia si in Europa. Una dintre valorile noastre la Creative Coffee este „give before You take”. Si eu zic ca este sanatoasa, avand in vedere ca am ajuns la 20 de editii si la 3 ani in Iasi.

Dar dezamagirile?

Este obositor sa comunici acelasi mesaj iar si iar si oamenii sa nu reuseasca sa priveasca dincolo de interesul personal. Sunt convinsa ca inca mai sunt personaje care vad in Creative Coffee doar o oportunitate de business si nu asta este, neaparat, scopul nostru. Vrem oameni care sa isi doreasca sa se cunoasca si sa colaboreze de dragul rezultatului final, nu doar pentru a se promova pe ei ca persoane sau specialisti in ceva.

Ce ai schimba in jurul tau daca ai putea, ce nu se leaga intre lumea ta si lumea din jur?

Mi-as dori sa fac schimbarile pe care consider ca pot sa le fac. Schimbarea vine mai degraba din modul de viata si din valorile in care crezi. Cred ca ar trebui sa avem mai mult curaj si mai multa dorinta de a face noi, nu de a astepta de la altii. As schimba atitudinea lenesa, pasivitatea.

CV

Data si locul nasterii: 13 septembrie 1988, Falticeni

Starea civila: necasatorita

Studiile si experienta profesionala: -Universitatea „Al.I.Cuza” Iasi, Comunicare si Relatii Publice -Cofondator Creative Coffee -Project Manager Asociatia Industrii Creative -PRIME Iasi -AltIasi.ro

Locuieste in: Iasi

Sursa: www.adevarul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *