Drama actuala a antreprenorilor romani, care nu au mai apucat sa faca bani din inflatie, curs, privatizari, salarii, lipsa concurentei sau credite

lipsa-de-capitalIn timpul intalnirilor dintre ZF, Volksbank si comunitatile de business locale in cadrul proiectului „Romania, pe profit”, antreprenorilor romani li s-a adresat urmatoarea intrebare: „Care sunt probleme voastre acum?”. Printre raspunsuri s-au gasit si problema lipsei vanzarilor pe piata interna, lipsa personalului calificat, lipsa unei strategii nationale, lipsa capitalului etc.

Pentru antreprenorii de dupa anii 2000 lipsa capitalului a ajuns principala problema. Ei nu au apucat sa faca bani ca oamenii de afaceri de la inceputul anilor ’90, iar criza inceputa in 2008 i-a prins descoperiti. Multi au pierdut banii in business si au ramas cu datorii pe cap. Acum, daca vor sa continue, bancile le dau foarte greu credit, iar in schimb le cer sa vina cu garantii sau sa aiba capital propriu. Si nu prea mai au de unde, iar frustrarea a ajuns la cote maxime. Ei sunt cei mai suparati si nervosi pe bancheri si nu prea inteleg ce se intampla, de ce bancile au ajuns asa stricte si nu le mai dau bani.

In perioada de boom creditele se dadeau pe banda rulanta, practic bancile te dopau cu imprumuturi. De fapt bancile capitalizau firmele, iar antreprenorii credeau ca au capital si ca simpla lor prezenta in business era de ajuns, deoarece clientii veneau de la sine, profitul se facea peste noapte, iar milioanele umblau prin conturi. Asa cum s-a intamplat la inceputul anilor ‘90.

Caderea comunismului si deschiderea pietelor pentru oricine a produs o prima sarja de oameni de afaceri, de capitalisti. Acestia nu au venit cu bani de acasa si s-au capitalizat „la locul de munca”, prin relatii, prin preluarea unor contracte ale statului, prin plimbarea unor hartiia, prin privatizare, dar si prin inflatie, cresterea cursului valutar, prin furnizori (afacerile se faceau pe produsele altora), prin salarii (inflatia era 100%, iar salariile cresteau cu numai 20%), prin lipsa de alternative de locuri de munca pentru angajati, ceea ce insemna tinerea la un nivel redus a salariilor, din activele dezmembrate din companiile cumparate de la stat sau din pietele virgine, fara niciun fel de concurenta sau reguli.

Capitalistii romani au capitalizat si au facut bani din toate aceste lucruri. Dar acum multe dintre ele au disparut. O buna parte din ei nu realizeaza acest lucru si sunt nervosi: lucrurile nu mai merg bine in tara asta, nu mai avem productie, industrie, multinationalele ne-au ocupat piata si am ajuns doar o piata de desfacere pentru ele, au marit salariile si ne-au luat angajatii, tin preturile jos si ne fura clientii, etc. Fiecare dintre voi ati spus sau ati auzit aceste lucruri in ultimii sase ani, de criza.

Piata libera si capitalismul au devenit mult mai grele acum, in special pentru antreprenorii locali, care nu au fost obisnuiti cu aceasta stabilitate economica si care acum s-a intors impotriva lor: inflatia este mica, iar cursul este stabil si preturile produselor nu mai pot sa creasca cum vrea fiecare, concurenta este la sange, iar lupta pentru clienti este la baioneta, pentru ca ei pot acum sa aleaga de unde sa cumpere, accesul la finantarea bancara nu mai este nelimitat, iar angajatii isi schimba imediat jobul cand primesc o oferta mai buna de la concurenta. In aceste conditii, antreprenorii locali au inceput sa sufere, sa piarda teren si multi au ajuns in situatia sa isi plateasca greu datoriile.

De aceea este foarte greu sa fii si sa faci business in aceste vremuri, iar multi se plang de lipsa capitalului si de lipsa pietei interne unde sa isi vanda produsele. Paradoxal, banii sunt foarte ieftini, prin scaderea dobanzilor, atat la euro, cat si la lei, dar au disparut peste noapte. Nu ii mai poti obtine asa usor, iar antreprenorii romani nu mai pot sa faca rost de capital, sa se capitalizeze din credite bancare, din inflatie, din cresterea costului, din salariile angajatilor asa cum faceau inainte.

La raspunsul antreprenorului din Oradea ca principala problema a antreprenorilor locali a ajuns lipsa capitalului, l-am intrebat de ce nu se finanteaza prin equity. Asta inseamna sa vanda o parte din companie. Da! Aceasta varianta reprezinta inca o drama pentru antreprenorii romani. Cum sa vanda o parte din firma lui?

Vremurile s-au schimbat dramatic, iar capitalizarea firmelor nu se mai poate face din „exploatarea timpurilor” si a conditiilor macroeconomice. Nu mai poti sa faci bani, sa iti sustii afacerea, fara sa investesti in ea, sa pui bani reali pe masa. Daca bancile nu te mai finanteaza sau iti cer sa vii cu o parte de capital pentru a obtine un imprumut, singura solutie este vanzarea unor procente din companie sau listarea pe bursa. Fiecare dintre noi se uita cu admiratie la companiile americane, care au pornit acum 10 ani si care valoreaza acum miliarde de dolari. Daca te uiti cu atentie la structura de finantare a ideii pe care a avut-o un antreprenor vei gasi mai putin credite bancare si mai mult vanzarea unor participatii catre diversi investitori si in diferite etape. Asa s-a intamplat cu Microsoft, Apple, Oracle si in zilele noastre Google, Facebook sau mai nou Alibaba.

Citeste articolul intreg pe Ziarul Financiar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *