Studiu: regasirea spiritului antreprenorial. Romanii, optimisti in 2013

16% dintre romanii de la oras planuiesc sa porneasca o afacere in 2013, arata un studiu realizat de compania de cercetare de piata 360insights pentru Business Magazin. Despre anul care tocmai a inceput jumatate dintre oraseni cred ca va fi mai bun decat 2012, iar in plan personal asteptarile sunt chiar mai mari, pentru ca 69% dintre respondenti sunt optimisti.

Am unu din sase romani planuieste ca anul viitor sa-si incerce norocul in afaceri. „Mai curajosi sunt barbatii, precum si adultii de varsta medie de 25-34 de ani”, spune Manuela Danila, senior research executive in cadrul 360insigths. Ea adauga si ca intentia de a porni o afacere este mai prezenta mai cu seama in randul celor cu studii superioare si venituri personale mari. Studiul mai indica faptul ca, la polul opus, femeile, varstnicii sau cei cu venituri modeste au elanuri mai reduse in ce priveste intentia de a porni o afacere.

La nivelul general al asteptarilor pentru anul ce tocmai a inceput, oamenii se declara optimisti: jumatate dintre romanii din mediul urban cred ca 2013 va fi mai bun pentru intreaga tara. Optimismul are cote chiar mai ridicate in ce priveste asteptarile in plan personal, peste doua treimi (69%) spunand ca spera sa le fie mai bine.

Danila face referire si la un alt studiu, referitor la perceptia asupra crizei, pe care firma l-a derulat in mai multe valuri, in ultimii ani. Astfel, in 2009 romanii auzisera de criza, credeau ca s-a instalat si in Romania, insa era totusi departe de ei, neafectandu-le universul personal; in plus, credeau ca va fi un moment trecator si afirmau cu optimism ca totul se va rezolva in scurt timp.

In 2010, povesteste reprezentanta 360insights, dupa ce incercasera deja pe propria piele un val de masuri de austeritate, romanii au devenit tot mai constienti de amploarea fenomenului si de faptul ca efectele crizei au inceput sa fie prezente in viata de zi cu zi. „Panica si nesiguranta au reprezentat principalul mod in care romanii s-au manifestat in fata primelor momente de cumpana economica si sociala”, adauga Danila.

Un an mai tarziu, in 2011, romanii au acceptat faptul ca recesiunea a ajuns in Romania, in viata lor cotidiana, si au trecut de la panica la o noua atitudine, de cautare a solutiilor care sa-i ajute sa faca fata greutatilor, arata cercetatoarea.Iar daca la inceputul lui 2012 oamenii declarau ca s-au obisnuit sa „convietuiasca” cu criza, longevitatea fenomenului a facut povara greutatilor de zi cu zi din ce in ce mai grea, spune Manuela Danila, citand rezultatele studiului.

Probabil tocmai de aceea, la sfarsitul de 2012, dupa mai bine de patru ani de impas economic, romanii indraznesc sa prognozeze un viitor mai bun. „La prima vedere poate parea o doza de optimism pueril, insa este mai degraba vorba de curajul de a spera, de a-si dori ca lucrurile sa revina la cursul normal”, explica reprezentanta 360insights. Faptul ca isi doresc foarte mult o schimbare in bine e intarit si de faptul ca la nivel personal cei 800 de respondenti ai studiului se asteapta la imbunatatiri mai mari decat in privinta evolutiei generale, la nivelul tarii si al economiei.

Mai cu seama in randul celor mai tineri, cu varste cuprinse intre 16 si 24 de ani, se regaseste o atitudine pozitiva, deopotriva la nivel general, cat si in viata lor de zi cu zi. Pe de alta parte, puncteaza Danila, cei cu varste mai inaintate (45-64 ani), cei cu nivel scazut de educatie si cu venituri reduse au perspective personale mai pesimiste, asteptandu-se ca in tara lucrurile sa mearga mai bine, insa acest lucru sa nu se reflecte in egala masura si in viata lor. La polul opus, cu cel mai ridicat nivel de incredere in fortele proprii sunt adultii de 25-44 ani, cei cu venituri peste medie, care considera ca 2013 va fi un an al ascensiunii pe plan personal, chiar daca pentru Romania au o prognoza mai putin optimista. (Business Magazin)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *