Cadrul UE de sprijin pentru IMM-uri

small_business_debt_advice

Evolutia IMM-urilor in Uniunea Europeana nu este unitara. Conditiile istorice diferite au determinat si evolutii diferite. Incepand cu anii `80 in care datorita ascensiunii lor deosebite au fost numite „uriasul ascuns al economiei europene”, intreprinderile mici si mijlocii au inceput sa se bucure de o atentie deosebita. Astfel:

Anul 1983 a fost proclamat anul intreprinderii mici, mijlocii si artizanale, prilej cu care s-a propus si adoptat un program de actiune pe trei ani, orientat in directia dezvoltarii acestor intreprinderi.

In anul 1986 a fost desemnat la nivelul Uniunii Europene un comisar special pentru problemele intreprinderilor mici si mijlocii, iar in anul 1990 s-a infiintat Directia Generala XXIII, a carei activitate este focalizata pe IMM-uri.

In anul 2000, la Consiliul European de la Feira liderii UE au adoptat ca document politic de baza Carta Europeana pentru Intreprinderi Mici care plaseaza nevoile micilor intreprinderi in centrul politicii UE. Carta solicita Comisiei Europene si statelor membre sa actioneze pentru sprijinirea si incurajarea micilor intreprinderi in zece domenii cheie:

  • Educatia si instruirea intreprinzatorilor;
  • Initierea mai putin costisitoare si mai rapida a afacerilor;
  • Legislatie si reglementari mai bune;
  • Asigurarea calificarii necesare;
  • Imbunatatirea accesului on-line;
  • Mai multe informatii despre Piata Unica;
  • Sistemul fiscal si aspectele financiare;
  • Consolidarea capacitatii tehnologice a intreprinderilor mici;
  • Utilizarea modelelor e-business de succes si asigurarea unei asistente de calitate pentru intreprinderile mici;
  • Dezvoltarea unei reprezentari mai puternice si mai eficiente a intereselor intreprinderilor mici pe plan national si la nivelul Uniunii Europene.

Prin continutul sau referitor la aspectele esentiale pentru intreprinderile mici, Carta are un rol foarte important pentru imbunatatirea mediului de afaceri si dezvoltarea IMM-urilor din Romania.

IMM-urile in Uniunea Europeana

Comisia Europeana urmareste promovarea antreprenoriatului de succes si imbunatatirea mediului de afaceri pentru IMM-uri, pentru a le permite sa isi realizeze deplinul potential in contextul economiei globale.

Comisia Europeana se concentreaza asupra aspectelor politice de mare anvergura, care afecteaza antreprenoriatul si IMM-urile din intreaga Europa, precum si la mecanismele de sprijin pentru IMM-uri (retele, masuri de sprijin pentru afaceri). Masurile vizeaza atat antreprenorii existenti, cat si pe cei potentiali. Se acorda atentie speciala formelor specifice de antreprenoriat, cum ar fi femei antreprenori, mestesugarii sau intreprinderi sociale.

Legea europeana privind IMM-urile, pe care statele membre s-au angajat sa o implementeze alaturi de Comisia Europeana reprezinta un cadru unic si complet pentru toate actiunile care sprijina IMM-urile si dezvoltarea antreprenoriatului.

Deoarece IMM-urile trebuie sa fie sprijinite la nivel local, activitatile Comisiei  Europene constau si in sprijin la nivel regional si al statelor membre pentru dezvoltarea unor politici care au ca scop:

  • promovarea antreprenoriatului,
  • imbunatatirea situatiei IMM-urilor de-a lungul ciclului lor de viata;
  • ajutorarea IMM-urilor in patrunderea pe noi piete.
  • identificarea si schimbul de bune practici.

Cadrul politicilor Uniunii Europene

In iunie 2008, Comisia Europeana a adoptat un cadru de politici intitulat „Ganditi intai la scara mica – Un Act al micului antreprenoriat  pentru Europa” („Think Small First – A Small Business Act for Europe”)

Actul a fost un angajament politic al Comisiei Europene de a:

  • pune IMM-urile in fruntea luarii a deciziilor
  • demonstra recunoastere de catre Comisie a importantei IMM-urilor.

Scopul Actului pentru micul antreprenoriat (SBA) este de a imbunatati conditiile pentru IMM-uri si de a sprijini potentialul lor de crestere. Legea contine un set de zece principii care contribuie la elaborarea si implementarea acestor politici cu minimum de incarcare  asupra IMM-urilor la nivelul statelor membre. Cele 10 principii nu reprezinta obligatii dar Comisia a formulat recomandari pentru tarile membre in scopul transpunerii in practica a acestora. Ele alcatuiesc criterii pentru stabilirea profilului SBA al fiecarei tari membre. Principiile SBA sunt:

  1. Crearea unui mediu in care antreprenorii si intreprinderile familiale sa poata prospera si unde spiritul antreprenorial este recompensat (in UE doar 45% din populatie doreste sa dezvolte o afacere fata de 65% in SUA).
  2. Asigurarea ca antreprenorii cinstiti care au dat faliment pot beneficia rapid de o a doua sansa
  3. Aplicarea regulii principiului ” Ganditi intai la scara mica ” (asigurarea unei legislatii favorabile micului antreprenoriat)
  4. Asigurarea reactiei administratiilor publice la nevoile IMM-urilor (one-stop-shops and e-government).
  5. Adaptarea instrumentelor publice la nevoile IMM-urilor: facilitarea participarii IMM-urilor la achizitiile publice si imbunatatirea continua a posibilitatilor de ajutor de stat pentru IMM-uri .
  6. Facilitarea accesului IMM-urilor la finantare si dezvoltarea unui cadru juridic si de afaceri care sa favorizeze respectarea termenelor de plata in tranzactiile comerciale
  7. Sprijinirea IMM-urilor pentru a beneficia mai mult de oportunitatile oferite de piata unica (informatii privind oportunitati de afaceri, legislatie locala, dezvoltare de standarde, eficientizarea sistemului de patentare, etc.)
  8. Promovarea cresterii competentelor in IMM-uri si a tuturor formelor de inovare.
  9. Sprijinirea IMM-urilor pentru transformarea provocarilor legate de mediu in oportunitati de afaceri.
  10. Incurajarea si sprijinirea IMM-urilor sa beneficieze de cresterea pietelor.

Importanta IMM-urilor in UE

Peste 20 de milioane de IMM-uri din UE reprezinta 99% din totalul afacerilor si constituie un factor cheie pentru cresterea economica, inovarea, ocuparea fortei de munca si integrarea sociala.

Pe parcursul ultimului an, EU28 , circa 21,6 mil de IMM-uri din sectorul de afaceri non-financiare au angajat 88,8 de oameni si au generat 3.666 de miliarde de EUR in valoare adaugata. Altfel exprimat:

  • 99 din fiecare 100 de intreprinderi in acest sector sunt IMM-uri,
  • 2 din 3 angajati sunt din IMM-uri si
  • 58 de centi in fiecare euro de valoare adaugata provin de la IMM-uri.

Aceste cifre ilustreaza cst de importante sunt IMM-urile pentru UE.

Situatia IMM-urilor in Romania

Situatia implementarii politicilor UE pentru IMM-uri dupa 5 ani de criza este urmatoarea:

immmm

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *